Khamis, 31 Mei 2012

Perbezaan Antara Pelaburan Saham dan Unit Trust



Bila sebut pelaburan, kebanyakan pengguna lebih mengaitkan unit trust seperti saham daripada ASB. Saya telah membincangkan perbezaan di antara unit trust dan ASB di sini. Benarkah unit trust seperti pelaburan saham? Mari kita lihat antara perbezaan saham dan unit trust yang dapat saya kaji :) (jika salah sila tegur ya). 

Saham: 
1) Sesuai untuk pelabur yang mempunyai profile very aggressive dan nak untung cepat. 
2) Sesuai untuk pelabur yang mempunyai hati waja & kental a.k.a mampu handle high risk. Pernah dengar ada org bunuh diri sebab main saham? Err..ada kan. So ada brani?? Hehe. 
3) Sesuai untuk pelabur yang mempunyai modal yang besar, no money no talk okay. Kena ada minimum dalam RM5k-RM10k. Kalau setakat RM1k-2k payah, susah nak dapat untung coz duit tersebut nak bayar komisen lagi. Nama pun “MAIN” saham. So sesuai utk org yang ada “DUIT BANYAK TAK TAU NAK BUAT APA” sahaja :p. Jadi kalau rugi takla ralat sgt, nak main-main jer. 
4) Boleh untung beratus% setahun, pun boleh rugi beratus% setahun. High risk high return la kan…. 

5) Apabila anda membeli satu saham sesebuah company, anda telah menjadi pemilik syarikat tersebut. Anda boleh mengundi (di dalam GAMS – General Annual Meeting of Shareholders) siapa mengemudi syarikat tersebut. 
6) High risk & tiada diversification of portfolio. Contohnya anda membeli saham syarikat ABC yang terlibat dalam bidang telekomunikasi. Sekiranya syarikat ini diwar2kan akan untung banyak
\sebab projek DEF, harga saham akan melonjak naik. Jika tibe2 timbul spekulasi syarikat ini makin rugi sebab projek DEF gagal dilaksanakan atau consumer boikot service, harga saham akan merundum jatuh. Kalau nak diversification anda kena beli lebih dari satu saham. So more money pls :). 
7) Harga berubah setiap minit! Dalam erti kata lain, very volatile. Harga boleh berubah banyak dalam masa sehari, apa lagi sebulan. Tapi yang bagus, anda boleh beli bila harga rendah, jual harga tinggi. Boleh untung dalam masa sejam sahaja, rugi pun sama. 
8) Anda boleh mengupah broker saham atau bermain sendiri. Tetapi jika bermain sendiri, anda harus mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi, melakukan banyak kajian tentang syarikat tersebut, pasaran dan sebagainya. Ada pelbagai jenis2 saham. Yang paling penting kena ada masa untuk monitor naik dan jatuh harga saham tersebut. 
9) Ada financial tools atau facilities yang percuma untuk monitor saham, tapi ada juga yang kena bayar dalam seratus lebih sebulan. Kena pandai buat technical analysis sket. 
10) Nak beli/jual lot kena ada buyer and seller. Tak boleh beli/jual sesuka hati. Cthnya jika saham anda dah untung 40% pun, jika tade org nak beli, anda tak boleh jual & exit.  
11) Ada charges seperti broker fees, clearing fees and stamp duty. Sila semak harga sendiri. 
12) Kalau pandai main saham mmg boleh jadi jutawan dalam masa singkat!

Unit Trust: 
1) Sesuai untuk pelabur yang mempunyai profile moderate (sederhana) dan baru mencuba untuk melabur dalam intsrumen pelaburan yang lebih menguntungkan drp ASB, EPF, Tabung Haji and etc. 
2) Sesuai untuk pelabur yang sabar dan mempunyai matlamat keuntungan jangkamasa panjang. Pernah dengar ada org bunuh diri sebab unit trust? Err..rasa mcm tade. 
3) Sesuai untuk sesiapa sahaja kerana minimum pelaburan adalah RM1,000 sahaja. Budak kecik pun dah leh kutip duit raya & menabung banyak ni (^_~). 
4) Minimum keuntungan setahun berdasarkan prestasi dana ekuiti sekitar 8-12%. Tetapi sekiranya anda masuk pada harga rendah dan market sedang mencanak naik, keuntungan boleh BANYAK lagi. Cthnya saya pernah monitor prestasi satu dana Islamik selama 8 bulan (Nov 2008-July 2009), keuntungan dalam 30%. Dalam masa yang sama juga saya suka-suka monitor satu dana conventional, keuntungan dalam 80%! Gelap mata jap (*_*)... aisshh..tak bleh, haram! Unit trust adalah moderate risk, so moderate return compared with pelaburan saham. 
5) Apabila anda membeli unit trust, anda membeli dana (fund), bukannya satu saham. Anda bukan pemilik syarikat tersebut dan tiada kuasa mengundi. Satu dana diwakili oleh minimum sekitar 30 saham eikuiti dan juga bond/money market daripada syarikat2 lain. Contohnya dengan membeli dana A, anda membeli saham Petronas (Oil & Gas), TM (telekomunikasi), TNB (electricity), IOI (plantation), Nestle (consumer products) dan sebagainya. Oleh itu risikonya adalah moderate kerana mempunyai pelbagai portfolio. Sekiranya salah satu company ini mengalami kesukaran, prestasi company2 lain boleh menampung sebarang perubahan harga. Pernah terjadi Syarikat besar XYZ rugi berbillion sebab Projek XXX mereka tergendala (alaaa…yang jadi tahun 2010 ni, sampai tukar management). Tetapi dana yang company ni terlibat langsung tak terjejas. 
6) Harga berubah setiap hari, tetapi perubahan hanya berapa sen jer...selalunya 2 digit terakhir. Harga setiap hari tersebut adalah purata harga bersih berpuluh saham di dalam dana tersebut. Dalam erti kata lain, volatile (harga naik turun)…tetapi tak se-volatile saham yang berubah setiap minit. Keuntungan boleh dilihat dalam masa lebih kurang 3-6 bulan (kalau masa beli market baru tgh naik dan naik) atau 3 tahun ke atas (kalau market tgh turun naik dan anda mengaplikasikan strategy switching atau top-up/DAC) 
7) Anda boleh mengupah consultant atau melabur sendiri. Tetapi jika melabur sendiri, anda harus mempunyai ilmu pengetahuan tentang unit trust dan strategy melabur. Terdapat pelbagai jenis dana. Yang paling penting kena ada masa jugak untuk monitor harga dana. 
8) Anda boleh monitor harga dan melihat past performance untuk benchmark secara percuma. Tetapi untuk software2 lain lebih canggih dan mudah, hanya consultant sahaja boleh beli dan pakai. 
9) Anda boleh beli dan jual sesuka hati. Boleh beli selagi fund size belum penuh dan belum tutup (sebab pengagihan dividend) dan jual anytime kerana company (Public Mutual) akan beli dari anda. Tidak perlu buyer atau seller.   
10) Ada charges seperti investment fees (ekuiti 5.5%) dan management fees (1.5%). 
11) Unit trust juga menguntungkan apabila anda melabur untuk long term, 5 tahun ke atas. Semakin lama semakin kurang risiko (hingga 0% risiko kerugian) dan keuntungan bertambah. Selain capital gain, keuntungan juga boleh diperolehi melalui dividend dan pemberian unit split. 
12) Unit trust juga boleh jadi jutawan, tetapi bergantung pada jumlah pelaburan anda dan selama mana anda boleh commit untuk melabur. Saya akan share satu article dari NST bagaimana menjadi jutawan di usia 55 tahun (anda atau anak anda). 

Kesimpulan: 

Bagi saya unit trust adalah seperti kacukan main saham + ASB/EPF/Tabung Haji. Untung, tetapi tidaklah untung banyak seperti saham, tetapi untung lebih banyak drp ASB/EPF/Tabung Haji. Risiko, tetapi tidaklah berisiko seperti saham, dan pelaburan selamat bila dilabur untuk jangkamasa panjang. Kedua2nya mempunyai pelaburan Islamik atau conventional. Sekian, mekasih :).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan